Jan Roos & Claire Roos Dooley.


Ook weer reizigers avant la lettre. De overstap gemaakt van hun ‘tractor’ de Unimog 1300L-47 naar een MAN KAT die ze lieflijk hun ‘kameel’ noemen.
Jan heeft wat met grote ‘dingen’ lijkt het, als oud piloot van KLM widebodies, dus hij is wel gewend aan ‘groot’ lijkt het. Claire heeft als computerdeskundige bij Air Lingus de vaardigheid om hun site spic en span te houden. Zij is van bouwjaar 1954, hij van 1943 en hun reizend leven is écht nog niet afgerond!

Het verhaal begint bij hun Unimog. Als de interviewer vraagt hoe je van een Unimog (weliswaar verlengd) naar zo’n ‘monster’ als de MAN KAT groeit, ontstaat een mooi verhaal over oorzaak en gevolg.
‘Ik wilde graag een vast bed, een cassette-toilet, een iets grotere koel-vrieskast én een doorgang naar de cabine. Voor de rest heb ik het bij Jan gelaten.’ Vertelt Claire met een guitige glimlach op de snuit. Om vervolgens Jan te horen zeggen: ‘Klopt, maar ik wilde ook een motorfiets meenemen en fors wat gereedschap, een flinke generator en ja, dan groeit het gewicht van zo’n voertuig ineens naar 16 ton.’ Om dan Claire te horen aanvullen ‘En dan past daar ook best een vaatwasser, een diepvriescombinatie én wasmachine in…..’ Kortom, van een Unimog naar een MAN KAT is eigenlijk maar een klein stapje……
Met de Unimog, die nog steeds in hun bezit is, hebben ze al flink wat landen gecovered. Het nabije Oosten, Rusland, Mongolië, Kazachstan en Turkije en nog veel meer.
Bij Twiga, toen nog in Rilland, bouwden ze in 2000 op het bestaande chassis hun uitbreiding. Natuurlijk met roofrack en een inpandige motorgarage, immers ruimte was nu geen issue meer. Ze vertrokken om zo’n vijf jaar onderweg te blijven, vooral in Zuid Amerika. Oorspronkelijk met de bedoeling ook nog een stukje Afrika te doen, maar gezien de instabiliteit en vooral ebola, besloten ze toch maar huiswaarts te keren in 2015. Om bij Twiga (nu in de Ooy) het noodzakelijke onderhoud te doen. ‘Onderhoud Plus’ roept Willie, omdat we heel uitgebreid kijken naar de zaken die op hun volgende trip nog kúnnen gebeuren. Dat is de preventieve zorg die we aan alle reisauto’s geven, dus veel en veel meer dan een reguliere onderhoudsbeurt.

‘Hoe rijdt het nou met zo’n joekel?’ ‘Nou,’ antwoordt Claire, Jan is vooral een rustige rijder. We rijden zelden schades doordat hij verdraaid goed in kan schatten of er ruimte is te manoeuvreren. ‘Vergeet ook niet dat de semi-automaat in combinatie met een gigantisch koppel, het rijden wel heel machtig maakt! Je kunt wegrijden in de 3e versnelling, de automaat regelt het verder zelf.’ Vult Jan met gepaste trots aan. ‘Vergeet niet te vermelden dat we de bandenspanning vanuit de cabine kunnen regelen, heel comfortabel, zeker in de woestijn.’ Kortom, het gaat niet alleen over gewicht, over beheerst rijden, het gaat ook over de techniek van dit immense voertuig. Ze gaan voor een paar weken naar Ierland om dan terug te komen en hun reis verder te vervolgen met een opnieuw geprepareerde reisauto. Kijk maar op http://seasonedtravellers.net als je ze wil volgen. Hun huidige kilometerstand is 59.000, we houden de lezers op de hoogte.

Reisverhalen.
Jan Roos & Claire RoosDooley reizen met een MAN KAT uit 1977 door een flink stuk van de wereld. Zijn in 2000 gestart vanuit Ierland (geboorteland van Claire) en zijn in 2015 terug op het honk bij Twiga.
Volg hun op http://seasonedtravellers.net
Terug naar het overzicht